Tanımlar
Kazandıran Şube: Müşterinin yatırım hesabını açan ve yatırım hesabının bağlı olduğu cari hesabının bulunduğu HSBC Bank A.Ş. Şubesi'dir.
Yatırım Merkezi (YM): Kendisine bağlı kazandıran şubelerin YM tanımlı yatırım müşterilerinin hisse senedi emirlerine aracılık eden ancak işlem kanalı internet ve telefon bankacılığı olan müşterileri dahil olmak üzere gelir performansı hedefi ile çalışan HSBC Bank Şubeleri Yatırım Merkezi olarak adlandırılır.
Temsilci: Kazandıran Şubenin bağlı olduğu Yatırım Merkezidir.
İşlem Kanalı:Yatırım hesabı bulunan müşterilerin alım satım işlemlerini gerçekleştirdikleri hizmet platformlarıdır. Yatırım Merkezleri ve Telefon / İnternet / Mobil servisleri temel iki işlem kanalıdır.
Kısaltmalar
YM |
: |
Yatırım Merkezi |
HSBC Yatırım |
: |
HSBC Yatırım Menkul Değerler A.Ş. |
GTP |
: |
HSBC Yatırım alım satım ve muhasebe sistemi |
TS |
: |
Trading System |
Borsa |
: |
Borsa İstanbul |
MKK |
: |
Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş. |
Kurul |
: |
Sermaye Piyasası Kurulu |
Müşteri Kabulü ve Hesap Açılışı
Emir iletimine aracılık yapacak HSBC Bank A.Ş. ile HSBC Yatırım arasında tarafların hak ve yükümlülüklerinin belirlendiği sözleşme kapsamında işlemler gerçekleştirilir.
Müşterilere; yatırım hizmetleri ile yan hizmetler sunulacağı durumda hesap açılır.
Hesap; öncelikle emir iletimine aracılık faaliyetinde bulunacak HSBC Bank nezdinde daha sonra Yatırım Ürünleri Aracılık Çerçeve Sözleşmesi imzalayıp gerekli olan evrakları (Risk Bildirim Formları-Temel Bilgiler Dokümanı, kimlik vb) tamamlayarak HSBC Yatırım nezdinde açılır, MKK sicil eşleşmesi yapılır.
Emir iletimine aracılık faaliyetinde bulunacak HSBC Bank, müşterilerine uygunluk testini yapıp müşterilerin verdiği yanıtları HSBC Yatırım ile ortak kullandıkları sisteme girip otomatik olarak puanlanmasını sağlar.
Emir iletimine aracılık faaliyetinde bulunacak HSBC Bank, müşterilerine Yatırım Danışmanlığı ya da Portföy Yönetimi hizmeti verilmesini talep ettiği takdirde HSBC Yatırım’ın hazırladığı yerindelik testini müşterilerine uygular ve müşterilerin bilgilerini toplayıp HSBC Yatırım ile ortak kullandıkları sisteme girer. Yerindelik testi HSBC Yatırım tarafından değerlendirilir.
Müşteri talebine göre farklı işlem kanalları seçebilmektedir. Bunlar,
- 1. Telefon
- 2. İnternet Kanalı
- 3. Mobil Kanalı
- 3. Yatırım Merkezi Kanalı
Müşterisine hesap açmak isteyen Kazandıran şube, yukarıdaki alternatifler arasında müşterinin profiline en uygun olan çözümü bularak önerir. Uygunluk testi sonucunda “Çok Yüksek Risk” kategorisine giren müşteriler HSBC Bank Yatırım Merkezlerine / seans odalarına emir iletiminden sorumlu müşteri temsilcilerine emir iletebilirler.
YM tanımlı açılan yatırım hesabı sahipleri aynı zamanda telefon/internet kanallarını kullarak da alım satım işlemlerini gerçekleştirebilirler.
Telefon / İnternet kanalı tanımlı hesaplar alım satım işlemlerinde sadece bu kanalı kullanmak durumundadırlar.
YM tanımlı hesaplar için; YM çalışanları sadece alım satım emri kabul edip gerçekleştirebilirken, Telefon / İnternet kanalı tanımlı müşterilerin hesaplarını görüntüleyebilir ancak emir girişi yapamazlar.
Hisse Senedi - Emir İletimi
Yatırım Merkezleri vasıtası ile işlem yapmak isteyen müşteriler, alım – satım emirlerini bizzat yatırım merkezlerine giderek ilgili uzman personele yazılı olarak iletebilecekleri gibi çalıştıkları Yatırım merkezini telefon ile arayarak da işlem yapabilirler. Yatırım Merkezlerinde bulunan tüm telefonlar kayıtlıdır.
Telefon Bankacılığı ile işlem yapmak isteyen yatırımcılar 0850 211 0 111 numaralı çağrı merkezini arayarak ilgili menüleri seçtikten sonra Telefon Bankacılığı Yatırım Ekibi yardımı ile alım – satım emirlerini Borsa’ya iletebilir, emirleri üzerinde değişiklik yapabilir ya da emirlerini iptal edebilirler.
HSBC Yatırım, İşlem kanalı ayrımı olmaksızın, tüm kanallardan sisteme ulaşan alım satım emirlerini müteselsil sıra numarası ile Borsaya iletir.
Hisse Senedi Alış ve/veya Satış emirlerini müşteriden alan dealer, aldığı emri “zaman önceliği kuralı”na uymak koşuluyla üç şekilde Borsa sistemine iletir.
- TS ile : YM dealerlarının kullanımına sunulmuş müşteriden alınan alım satım emirlerinin Borsa’ya hızlı bir şekilde iletilmesini sağlayan işlem platformu
- GTP ile : YM dealerlarının da kullanımına açık olan Yatırım emir iletim, operasyon ve muhasebe sistemi
- Broker kanalı ile : Bu yöntem, sistemde problem olduğu durumda tercih edilmelidir.
Hisse senedi - Emir Gerçekleşme Takibi
Gün içerisinde gerçekleşen emirlerin ve gün sonu gerçekleşmeyen emirlerin teyidi en geç 2. Seans bitiminde müşteriler ile paylaşılmalıdır.
Gerçekleşen İşlemler ve İşlem Teyitleri
Gerçekleşen hisse senedi alım işlemlerinin bedeli işlem gününü takip eden iki iş günü sonra (T+2) Takasbank’a gönderilir ve satın alınan menkul kıymetler yatırım hesabına kaydedilir. Satışı yapılan menkul kıymetler satış gününü takip eden iki iş günü sonra ( T+2 ) Takabank’a gönderilir ve satış bedeli yatırım hesabına aktarılır.
Yatırımcıların Borsa’ya iletilen alım–satım emirlerinden gerçekleşenler ile ilgili işlem teyitleri gün sonunda sistemde kayıtlı e-mail adreslerine gönderilir. Ayrıca, gün içinde aksi talimatı olmayan işlem yapan tüm müşterilere, işlemleri gerçekleştikçe SMS mesajı gönderilmektedir. Uygulama gereği müşterinin hesabına sms için cep telefonu numarası veya e-mail için mail adresi tanımlı olması gerekmektedir.
Vadeli İşlem ve Opsiyon Piyasası Emirlerinin İletimi ve Gerçekleştirilmesine Yönelik Esaslar
VİOP emirlerinin kabul ve gerçekleştirilmesi, Borsa, HSBC Yatırım düzenlemeleri ile yasal mevzuat ve ilgili çerçeve sözleşmelerinde belirtilen hükümlere uygun olması gerekir.
Müşteri emirleri, dealer tarafından kayıtlı telefon aracılığı ile alınır ve Borsaya iletilir.
Emirler, işlemin niteliğine göre zaman ve emir önceliğine sahip olur ve buna göre mümkün olan en kısa sürede ve en hızlı şekilde işlem alınır. SPK belge ve kayıt düzeni tebliğinde belirtilen belgeler alınır, gerçekleşen VİOP işlemleri müşteri hesaplarına hem nakit hem kontrat bazında aynı gün yansır.
Gerçekleşen işlemler müşterilere hergün mail yoluyla iletilir, mail adresi olmayan müşteriler VIOP da işlem yapamaz.
1- Fon Payı Alım Satım İşlemleri
Müşteri; yatırım fonu alım satım talebinde bulunduğunda hesabında yeterli bakiye varsa emrini; İşlem Aracılığı ekibine iletir, müşteri; talep ettiği fona ilişkin Temel Bilgiler Dokümanını imzalamış olmalıdır, eksiklik bulunması halinde Müşteri Temsilcisi tarafından imzalaması sağlanmalıdır.
Müşteri; diğer kurumlar tarafından arz edilen ve Türkiye Elektronik Fon Dağıtım Platformu’nda (TEFDP) işlem gören tüm fonların alım - satımını aynı şekilde yatırım hesabından gerçekleştirebilir.
Fon alım-satım talimatı doğrultusunda platforma iletilen emirler; platform işleyiş kuralları gereği sisteme iletilir.